Čo je komunitné plánovanie?
Je to jedna zo základných metód riadenia rozvojových procesov. Jej obsahom je absorbovať názory celej komunity/mesta, ktoré umožnia spracovať podkladové materiály pre rôzne oblasti verejného života. Ide o proces, ktorý pomáha v spolupráci s komunitou na plánovaní a poskytovaní lepších a kvalitnejších služieb, ktoré budú znamenať skutočný prínos a zmenu v životoch ľudí.
Charakteristickými znakmi komunitného plánovania sú:
- zapájanie sa čo možno najväčšej skupiny obyvateľov s cieľom najlepšej reflexie konkrétnej situácie v meste,
- dialóg a vyjednávanie postavené na rovnosti a názorovej pluralite,
- dosiahnutie výsledku, ktorý je prijatý a podporovaný väčšou časťou účastníkov.
Čo je komunitné plánovanie sociálnych služieb?
- je metóda, ktorou je možné na úrovni komunity/mesta plánovať sociálne služby tak, aby zodpovedali miestnym špecifikám a potrebám jednotlivých občanov,
- je otvorený proces zisťovania potrieb a zdrojov a hľadanie najlepších riešení v oblasti sociálnych služieb,
- predstavuje “istý” záväzok podieľajúcich sa organizácií pracovať spoločne, nie oddelene, pri poskytovaní kvalitnejších a komplexnejších služieb,
- prepája národné priority s prioritami na regionálnej, miestnej a komunitnej úrovni,
- vytvára a zastrešuje rámec partnerstiev, pomáha koordinovať ďalšie iniciatívy a partnerstvá v komunite.
Čo je hlavným cieľom komunitného plánovania sociálnych služieb?
- identifikovať sociálne problémy mesta a zvoliť stratégiu ich riešenia a to zo zreteľom na klienta, poskytovateľov služieb, technickej vybavenosti a pod.,
- predchádzať sociálnemu vylúčeniu, chudobe, sociálnej odkázanosti a prehlbovaniu týchto negatívnych spoločenských javov,
- naviesť aktívny dialóg k daným problémom mesta a hľadať aktívne riešenia konkrétnych problémov v spolupráci mesto – občania – priamy poskytovatelia sociálnych služieb a v neposlednom rade aj samotní užívatelia a klienti sociálnej intervencie,
- rozširovať a čo možno v najväčšej miere skvalitniť poskytovanie sociálnych služieb v meste a i.
Kto sú účastníci komunitného plánovania sociálnych služieb?
Na trhu sociálnych služieb sa podieľajú traja aktéri – užívateľ, poskytovateľ, objednávateľ. Tieto tri skupiny sa sústavne a priebežne schádzajú a rokujú spolu o dohode, ako čo najlepšie naplniť predstavy a požiadavky každého z nich.
Kto je užívateľom sociálnych služieb?
- tí, ktorí služby prijímajú, sú im poskytované v súčasnosti, prijímali ich v minulosti, alebo im budú poskytnuté v budúcnosti,
- tí, ktorí k naplneniu svojich potrieb a predstáv potrebujú pomoc sociálnych služieb. Užívateľom sa môže stať v priebehu svojho života každý občan.
Kto je poskytovateľom sociálnych služieb?
- tí, ktorí služby prevádzkujú, uskutočňujú, dodávajú, poskytujú či v štátnych alebo v súkromných zariadeniach klientom, alebo doma svojim príbuzným a blízkym,
- tí, ktorí vytvárajú projekty na zachovanie a rozširovanie svojich zariadení, pracovných miest a služieb, ktoré poskytujú.
Kto je objednávateľom sociálnych služieb?
- tí, ktorí službu platia, zriaďujú, objednávajú, organizujú a zabezpečujú na ne výberové konanie, predovšetkým štátna správa, samospráva, voľbami poverení zástupcovia, ale aj mimovládne organizácie alebo agentúry,
- obvykle majú spracované plány strategického rozvoja sociálnych služieb.
Čo je základnou prioritou komunitného plánovania sociálnych služieb?
- partnerstvo medzi všetkými účastníkmi, ich vzájomná a otvorená spolupráca,
- hľadanie zdrojov a potenciálu pre zaistenie služieb v komunite,
- dostupnosť informácií – zaistenie dobrej informovanosti o oblasti sociálnych služieb všetkým členom komunity,
- uvedomujúc si súvislosti – sociálne služby musia byť hodnotené a riešené v súvislosti s ďalšími službami občanom, napr. zdravotnými, voľno-časovými a vzdelávacími aktivitami,
- verejný záujem – komunitný plán musí byť verejnou vecou a verejnosťou kontrolovaný,
- kompromis predstáv a možností, požiadaviek a dostupných zdrojov.